Eksempler på oppgavepar som er kognitivt kompatible ...

Eksempler på oppgavepar som er kognitivt kompatible, altså som kan kombineres med lite eller ingen kognitiv kostnad, inkluderer:

  • Enkle memoriseringsoppgaver kombinert med gjenkjenningsoppgaver, som å huske tallsekvenser mens man samtidig identifiserer farger eller objekter i omgivelsene.

  • Rutineoppgaver som automatisk regning (for eksempel enkle multiplikasjonsoppgaver) kombinert med observasjonsoppgaver, som å overse detaljer i et bilde.

  • Repetisjon av kjente prosedyrer kombinert med oppgaver som krever lave kognitive krav, som å følge en bestemt rekkefølge uten behov for problemløsning.

  • Oppgaver som krever visuell resonnering, for eksempel å løse enkle puslespill, kombinert med lydoppgaver som å lytte til en forhåndsinnspilt melding.


Disse kombinasjonene fungerer godt fordi de involverer forskjellige deler av hjernen eller lav kognitiv belastning, slik at utføring av én oppgave ikke forstyrrer den andre.

Det handler mye om at oppgavene ikke konkurrerer om de samme mentale ressursene som oppmerksomhet og arbeidsminne.[1][2]


For eksempel:

  • Mens du venter på en prosess (rutineoppgave), kan du utføre en enkel observasjonsoppgave eller høre på instruksjoner.

  • Å lese enkle ord samtidig som du teller gjenstander i rommet.

  • Å repetere historier eller fakta sammen med enkle motoriske oppgaver som folding av papir.


Dette sikrer god arbeidsflyt uten at hjernen blir overbelastet og opprettholder produktivitet og kvalitet i utførelsen av begge oppgavene.


Kort sagt: Oppgavepar som involverer kombinasjon av automatiserte, rutinepregede oppgaver med oppgaver som krever minimal oppmerksomhet eller ulike typer sansning, er kognitivt kompatible.[2][1]



Perplexity.ai brukte disse kilder:

[1](https://utforsksinnet.no/kjappe-hjernetrimoppgaver-for-a-trene-arbeidshukommelse-og-oppmerksomhet/)

[2](https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/2022-10/Kognitive%20krav%20i%20matematikkoppgaver.pdf)

[3](https://www.studocu.com/no/document/handelshoyskolen-bi/problemlosning-beslutninger-og-kreativitet/treningsoppgaver/37808856)

[4](https://kognitiv.no/wp-content/uploads/2025/02/Spesifikke-ferdigheter-i-kognitiv-atferdsterapi-2024-1.pdf)

[5](https://frambu.no/tema/kognitiv-funksjon/)

[6](https://utforsksinnet.no/kognitiv-stimulans-enkle-ovelser-som-virker/)

[7](https://www.ntnu.no/documents/10470/1314003711/PSYPRO4412.pdf)


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hva sier forskning om multitasking egenskaper ..?

Validerte spørreskjemaer for subjektiv kognitiv belastning ...